QUE ES LA PSICOMOTRICITAT I QUINS TIPUS HI HAN
La Psicomotricitat ocupa un paper fonamental en el desenvolupament harmònic de la personalitat. Si tenim una visió global de la persona, el terme «psicomotricitat» integra les interaccions emocionals, simbòliques, cognitives i sensoriomotrius en la capacitat de ser i d’expressar-se en un context psicosocial. Partint d’aquesta concepció es desenvolupen diferents formes d’intervenció psicomotriu que troben la seva aplicació, independentment de la seva edat, en els àmbits educatiu, preventiu, re-educatiu i terapèutic. A PsicoÀnima oferim una pràctica Psicomotriu Aucouturier. Es refereix a una concepció unitària de la persona, essent la psique inseparable de les seves arrels corporals i l’expressivitat motriu la forma original en què el/la nen/a manifesta els seus continguts de manera interna i inconscient, des de les primeres interaccions amb el món que l’envolta. Aquesta pràctica té com a objectius:
- Potenciar, millorar, acompanyar desenvolupament psíquic dels nen/es a través del cos.
- Promoure l’expressió de totes les possibilitats motrius, emocionals, cognitives i relacionals de l’infant.
Treballem:
- La unitat del plaer sensoriomotor com un factor que afavoreix el cos, el procés de simbolització i l’accés a la representació.
- Ens basem en el joc lliure, en una activitat espontània i permissiva que s’organitza progressivament a partir dels objectes disposats pel joc dels infants.
- Es tracta de deixar desenvolupar al grup un joc espontani, sense ser jutjats i sense tenir consignes precises
- Que hi hagi un joc lliure i espontani no significa que no hi hagi una estructura o intenció, ans el contrari, s’estableix una seqüencialització de 5 fases diferents que van succeint de manera coherent i ordenada en cada sessió.
En observar a l’infant en acció, la Nardi, la nostra psicomotricista de PsicoÀnima, descobreix i comprèn el significat de la motivació expressiva de l’infant, del seu desig de concentrar-se, de separar, de ser un mateix. I es disposa a complir, acceptar, donar suport, comprendre el motiu expressiu per a proporcionar a l’infant les respostes adequades a les seves necessitats, les seves peticions, els desitjos més o menys conscients.
Psicomotricista
PSICOMOTRICITAT INTEGRAL
PSICOMOTRICITAT INTEGRAL
La psicomotricitat integral és un servei dedicat a l’acompanyament familiar saludable de pares i mares i els seus fills/es des d’una mirada sistèmica. S’atén en paral·lel però de manera individual i de manera separada les necessitats i les inquietuds dels pares i el procés de creixement dels seus fills/es. És una activitat basada en el Joc Psicomotriu Aucouturier per a infants de 3 a 5 anys i de 6 a 8 anys. Jugant ens dediquem el temps d’aprenentatge, comunicació i relació que els infants necessiten i on es posen al descobert les necessitats pròpies vers la globalitat i complexitat del món que els envolta.
L’activitat psicomotriu és important perquè permet a l’infant una expressió àmplia de sí mateix de manera natural i espontània.
A través del plaer del joc emergeixen les necessitats inconscients relacionades amb les dificultats, quan aquestes necessitats són jugades amb plaer o reconduïdes cap una altra manera alliberadora es produeixen canvis favorables, noves sensacions; les pors, les inseguretats, els neguits,… es transformen i en conseqüència els infants poden accedir al benestar i fer canvis en la conducta expressiva i comunicativa. A través del propi cos l’infant aprendrà i s’obrirà a la comprensió i al coneixement. L’acompanyament a la família és essencial per incloure els avenços dels infants i treballar de manera conjunta per l’evolució dels fills. Per aquest motiu a psicoÀnima no només oferim l’activitat psicomotriu setmanalment sinó que també acompanyem a les famílies fent diferents entrevistes de seguiment i valoració.
Què fem?
INFORMACIÓ DE L’ACTIVITAT
DIANA SANFELIU & NARDI ARIÑO
Aquesta activitat es impartida per dues professionals:
PSICOMOTRICITAT EN FAMÍLIA
PSICOMOTRICITAT EN FAMILIA
La psicomotricitat en família consisteix en gaudir d’un temps de jocs espontani de línia Aucouturier on progenitor i fill/filla gaudeixen d’una interacció emocional i singular on es dóna l’atenció mútua, es fa en un espai acollidor i confortable amb una professional psicomotricista de referència que acompanya el procés. És una activitat vivencial, dedicada a gaudir i créixer mitjançant les relacions de joc que sorgeixen del pare o mare amb el seu fill-filla afavorint i estimulant el vincle saludable. Un espai de convivència on compartir amb altres famílies jocs, emocions, maneres de criança i tot allò quotidià, un espai on crear xarxa de suport i confiança on posar en comú inquietuds pròpies sorgides en cada edat de creixement dels fills/filles.
Què fem?
Temps de jocs, expressió i conversa. L’activitat es desenvolupa en tres fases:
INFORMACIÓ DE L’ACTIVITAT
NARDI ARIÑO
Li agrada escoltar tot allò que els altres vulguin compartir, expressar o reflexionar.
«M’agrada viure en el moment actual, en l’aquí i l’ara tot acollint el que forma part del passat. M’agrada la tranquil·litat, la música, la natura, la pintura, l’expressió del cos i les coses divertides… en definitiva m’agrada l’art d’estar bé tot compartint l’arrelament i la pertinença amb els altres.»