PETIT PSICOÀNIMA

Espai d’acompanyament respectuós i conscient

QUÈ FEM?

“Petit PsicoÀnima” és un espai a Masquefa per a nens i nenes d’entre 1 i 3 anys on s’ofereixen ambients, materials i propostes adequades al seu moment evolutiu.

És un espai on les famílies poden compartir una hora de joc amb els seus fills i filles i, després, els infants són acompanyats per una acompanyant formada en educació viva, lliure i respectuosa.

COM HO FEM?

Petit PsicoÀnima s’ofereix dos matins a la setmana de 9 a 12 hores. 

És un espai on les famílies poden deixar els seus fills i filles tenint la certesa que seran acompanyats des del respecte i la consciència. Aquest espai parteix de la idea que cada infant és un ésser únic, capaç i que neix amb el desig innat d’aprendre, i que cal acompanyar-lo i proporcionar-li tot allò que necessita perquè esdevingui allò que ja és. Per això, cal generar un ambient segur i oferir un acompanyament integral, conscient i respectuós que respongui a les necessitats reals de les criatures. 

Així doncs, apostem per una entrada relaxada dels infants i les seves famílies (entre 9h i 10h) on la família pot compartir espai i joc amb la seva criatura i amb la resta de famílies. És un moment important per l’infant, ja que és el moment de transició entre casa i l’espai, entre el seu adult de referència habitual i un de nou. 

Entre les 10 i les 12h, les criatures podran circular lliurement per l’espai, on hi haurà distribuïts diferents materials: blocs de construcció, disfresses, animals, materials per al joc heurístic i transvasaments, moviment, psicomotricitat, i hi haurà alguna proposta artística, de música, d’experimentació…

INFORMACIÓ DE L’ACTIVITAT

NARDI ARIÑO

Sóc la Nardi Ariño, una persona formada en Psicomotricitat Acouturier i en Pedagogia Sistèmica a qui li agrada escoltar tot allò que els altres vulguin compartir, expressar o reflexionar. M¡agrada viure en el moment actual, en l’aquí i l’ara tot acollint el que forma part del passat. M’agrada la tranquil·litat, la música, la natura, la pintura, l’expressió del cos i les coses divertides… en definitiva m’agrada l’art d’estar bé tot compartint l’arrelament i la pertinença amb els altres.

  • Belles Arts per l’Escola Massana, Centre Municipal d’Art i Disseny de Barcelona.
  • Màster en Pedagogia Sistèmica per l’Institut Gestalt de Barcelona.
  • Formació en la Sensibilització a la pràctica psicomotriu, mètode B.Acouturier (PPA) per l’Escola d’Expressió i Psicomotricitat Carme Aymerich.
  • Educadora de Massatge Infantil per AEMI
  • Diplomada en Psicomotricitat Educativa i Preventiva per l’Associació per a l’Expressió i Comunicació (AEC), ASEFOP i Universitat de Vic.
  • Cursos de 1r i 2n en Constel·lacions Familiars i Sistèmiques, centre Espiral 108

ESPAI CRIANÇA (0 a 12 MESOS)

És una proposta que acull a famílies amb nadons de 0 a 12 mesos, pares i mares que es troben a dins en el món de la maternitat i paternitat. Es tracta d’un espai on es respira amor, respecte i escolta, acompanyant a cada família dins del grup, tenint en compte la realitat que està vivint cadascú i afavorint la criança en comunitat. El fet d’estar en grup, veient altres realitats, sentir-se escoltat i compresos entre famílies que estan vivint un moment molt semblant i un dels més transformadors i bonics de la vida, fa que puguin sentir-se més segurs i empoderats amb les decisions que prenen en el dia a dia. Una trobada setmanal on es comparteixen jocs, cançons, propostes, vivències, preocupacions, dubtes, emocions… i són continguts i acompanyats amb respecte i empatia.

Temes que poden sorgir i tractar:

  • El plor i la son, la consciència emocional i moments evolutius.
  • L’alletament i la introducció de sòlids.
  • Desenvolupament motriu i la llibertat de moviment.
  • La importància del tacte (massatges i carícies).
  • La convivència a casa, en el cas de tenir altres fills.
  • Emocions íntimes de la mare i/o el pare, la relació de parella.
  • El joc, quin tipus de joguines i materials oferim al nadó, segons el moment evolutiu en què es troba.
  • Reconeixement de signes d’alerta en la salut mental.
  • Les diferents etapes per les que passa un nadó del naixement fins als 12 mesos.

L’escolta a cada família, amb empatia i entenent que cada maternitat i paternitat son úniques, fa que sentin la seva realitat com a única i valuosa, i d’aquesta manera, des de la pròpia seguretat, puguin prendre les decisions de forma segura i apoderada. Els protagonistes són ells i els seus nadons, d’aquesta manera el grup tindrà vida pròpia, tot i tenir una organització pensada, cada trobada pot variar en funció de les necessitats d’aquell dia. Així és com realment es pot acompanyar en el present, al costat de cada família en el moment que estan vivint.

Objectius:

  • Promoure l’escolta i el respecte entre les famílies del grup.
  • Establir relacions que apoderin a les famílies, per viure una maternitat/paternitat plena i amb criteri propi.
  • Afavorir l’espai per al benestar de les famílies, tot creant un clima de calidesa on es pugui estar còmode.
  • Oferir propostes que afavoreixin i/o enforteixin el vincle mare/pare-nadó.
  • Acompanyar en el camí de la maternitat i paternitat observant les necessitats del grup.
  • Respectar cada decisió com única i acompanyar-les amb empatia..
  • Crear un espai de confiança plena, cuidant les emocions i vivències que puguin sorgir.
  • Elaborar propostes per compartir en grup i de forma individual, que permetin el coneixement, el compartir experiències…
  • Donar prioritat a les necessitats que sorgeixen des de les famílies, mantenint la naturalitat del grup acompanyant el moment present.
  • Oferir recursos de joc i materials per a que puguin realitzar-ho també a casa, ampliant així el ventall de possibilitats.

Escoltar a cada família, amb empatia i entenent que cada maternitat i paternitat son úniques, perquè que sentin la seva realitat com a única i valiosa. Posar de protagonistes a pares, mares i els seus nadons, d’aquesta manera el grup tindrà vida pròpia, tot i tenir una organització pensada, cada trobada pot variar en funció de les necessitats d’aquell dia. Així és com realment es pot acompanyar en el present, al costat de cada família en el moment que estan vivint.

Materials i propostes permanents

  • Joguines sensorials segons el moment de desenvolupament de cada nadó.
  • Articles d’interès segons els temas que es van tractant.
  • Estructures de fusta tipus Pikler, material Montessori i Waldorf.
  • Cançons
  • Fruits de temporada : carbasses, pinyes, petxines
  • Flors i herbes aromàtiques
  • Massa per fer petjada o la má
  • Ampolles sensorials
  • Plomes per al joc i les carícies
  • Música

A qui va dirigit?

El grup està pensat per un màxim de 4-6 famílies, on poden assistir mare-pare i nadó.

INFORMACIÓ DE L’ACTIVITAT

DIÁNA CZAPÁRY

Sóc la Diána, mare, psicòloga general sanitària, especialitzada en psicologia perinatal, teràpia de parella, sexualitat i també sóc doula. 

La meva motivació principal és aportar acompanyament, estabilitat, calma i coneixement en els moments de grans canvis de l’embaràs i postpart, perquè totes les mares (i famílies) puguem sentir confiança en la criança dels nostres fills. 

La intenció de començar aquest grup de criança i postpart és precisament la creació d’un espai segur, sense judicis on es pot compartir i alliberar vivències, emocions i dubtes. En aquest espai es podran crear vincles i rebre el suport social que tant trobem a faltar en els moments de postpart. 

JOC EN FAMÍLIA (D’1 A 3 ANYS)

JOC EN FAMÍLIA (D’1 A 3 ANYS)

Trobades on compartirem Joc Lliure i propostes sensorials, amb l’acompanyament de la família. Grup destinat a infants de 1 a 3 anys. Un espai segur i pensat per a que es doni el Joc lliure i espontani, oferint un ventall de possibilitats corporals, per a que els infants puguin desplegar el seu potencial i interessos, tenint en compte que cadascú té un ritme natural i ecològic. El fet d’estar amb l’acompanyament dels seus referents més propers fa que puguin estar segurs i tranquils. La confiança amb el grup també s’anirà teixint, i aconseguint així formar part d’un grup on també es van generant trobades, jocs, descobertes.. La sessió està pensada, tenint en compte l’estructura de la Psicomotricitat Aucouturier, de la següent manera:

  • Trobada en grup: ens saludem de forma individual.
  • Joc Lliure a la sala.
  • Representació amb diferents propostes que permeten fer transvasaments, modelar, crear, representar…
  • Explicar un conte, jocs de llums o cantar una cançó
  • Comiat: ens acomiadem de forma individual.

OBJECTIUS:

  • Crear un clima de seguretat i confiança
  • Oferir un espai per al desplegament corporal i lliure.
  • Gaudir de temps, escolta i presència en família.
  • Respectar els processos de cada infant i la seva família.
  • Acompanyar el que pugui sorgir dins l’espai de joc, així com també dubtes individuals de la família
  • Generar un grup de confiança i respecte.
  • Acompanyar als infants amb amor i respecte.
  • Acollir i validar totes les emocions que puguin sorgir
  • Oferir materials sensorials que nodreixin el moment evolutiu de cada infant.

DURADA:

1h i 15 min.

MATERIALS NECESSARIS:

  • Mòduls i coixins tous
  • Matalàs
  • Estructures de fusta
  • Algun gronxador-niu
  • Pilotes toves
  • Robes de diferents mesures i colors
  • Materials per a les propostes de representació
  • Contes

INFORMACIÓ DE L’ACTIVITAT

» El privilegi d’una vida es convertir-se en qui ets realment»
Carl Jung

Vols més informació?

Omple el forumlari i respondrem tant aviat com puguem!