Què és la Psicopedagogia?

La reeducació psicopedagògica són intervencions personalitzades a alumnes, ja siguin d’infantil, primària o secundària, orientades a treballar les dificultats escolars d’aprenentatge vinculades a la presència d’algun trastorn específic com la dislèxia, la discalculia, el TDAH, …

Durant les sessions de reeducació es treballen molts aspectes que van directament relacionats amb la millora del rendiment escolar.

La reeducació psicopedagògica estimula diferents habilitats cognitives com: atenció, memòria, percepció, orientació temporal i visoespaial, llenguatge, raonament, metacognició, planificació, flexibilitat cognitiva, … Es basa en fomentar la generació d’estratègies i en el desenvolupament de recursos propis, a partir de les potencialitats de l’alumne, que permetin compensar i millorar les àrees on el rendiment és deficitari o millorable.

Comportarà una millora del rendiment acadèmic a mig-llarg termini. Estableix els seus objectius terapèutics basant-se en el perfil neuropsicològic del nen/a o jove. També és molt important tenir en compte les seves pròpies expectatives, així com les demandes dels pares. 

Cal fer una diferenciació entre les reeducacions psicopedagògiques i el reforç escolar. El reforç escolar va dirigit a reforçar els continguts específics d’aquelles assignatures en les que l’alumne presenta dificultats.

Seria com un repàs o un reaprenentatge, donant més temps a l’estudiant o fent més pràctica d’exercicis perquè aconsegueixi assumir el contingut.

Aquest reforç el pot portar a terme una persona competent en la matèria, no fa falta que sigui un professional de l’educació; en canvi, les reeducacions psicopedagògiques van dirigides a assentar els requisits previs o les competències bàsiques per poder evolucionar favorablement en els aprenentatges.

Això s’aconsegueix donant eines per compensar les dificultats, fent estimulació cognitiva i partint d’un mètode multisensorial per utilitzar altres vies d’accés que permetin millorar les competències deficitàries. es necessari que aquestes reeducacions les realitzi el professional corresponent, és a dir, una psicopedagoga.

  Psicopedagoga

ESTHER SEBASTIÁN
ESTHER SEBASTIÁNPsicòloga i Psicopedagóga
Mediadora Civil, Familiar, Educativa i Comunitària. Coordinadora de parentalitat.

Especialitzada en: Informes psicològics pericials, Trastorns de l’aprenentatge, Trastorns de la lectoescriptura, TDAH, Dislèxia, Autisme i Altes capacitats.

  HORARI D’ATENCIÓ

16:00-21:00

  93 137 90 26

Què és la reeducació psicopedagògica?

És una disciplina que té part de psicologia i part d’educació, per tant engloba funcions d’ambdues. S’encarrega de treballar aquelles dificultats d’aprenentatge mostrades per persones amb un dèficit o una alteració en el seu desenvolupament. Mai deixem d’aprendre i per això les funcions de la psicopedagogia atén totes les etapes del desenvolupament, és a dir a totes les edats, tot i que a PsicoÀnima principalment ens centrarem sobretot en l’etapa escolar. 

Com hem dit, la reeducació no es centra única i exclusivament en el desenvolupament acadèmic, sinó que també intervé en d’altres factors que treballen àrees presents en tota l’etapa escolar, àrees en les que l’alumne presenta més dificultats. Solen estar relacionades amb:

 

  • L’adquisició, augment i millora de les habilitats necessàries per l’aprenentatge
  • La recuperació i recolzament de matèries en les que hi hagi un retràs escolar.
  • La dificultat en la lectura, escriptura, comprensió lectora, càlcul i el raonament matemàtic.
  • L’adquisició i/o millora dels hàbits i tècniques d’estudi.
  • Planificació i organització.
  • Planificació i organització.
  • Millora de la capacitat d’atenció i concentraci
  • Preparació d’exàmens (pre-durant-post)
  • La motivació i l’autoestima davant les tasques escolars.
  • La millora de la conducta davant les tasques escolars. Fer consciència sobre les pròpies conductes i així poder potenciar aquelles més adients i reduir/eliminar les poc adients.

Què fa una Psicopedagoga?

  • Detectar les característiques individuals (a nivell personal i social) que dificulten el procés d’ensenyament-aprenentatge del nen/a o adolescent, amb la finalitat d’afavorir la seva adaptació dins l’àmbit escolar, en la mesura del que sigui possible.
  • Proporcionar atenció individualitzada als nens i les nenes amb necessitats educatives especials que els impedeixen aprendre al mateix ritme que als seus companys/es que no presenten dificultats.
  • Potenciar aspectes d’autoconeixement, autoestima, desenvolupament d’habilitats cognitives, així com la interpretació i inserció en el medi social, transició al mon laboral, … entre d’altres.
  • Avaluar i valorar les dificultats i la situació de l’estudiant que presenta necessitats educatives especials, amb la possibilitat de redactar un informe tècnic de la situació per la resolució de la seva escolarització així com poder participar en realitzar una proposta d’adaptació individual curricular juntament amb l’escola.

La nostra metodologia de treball

  • A PsicoÀnima rebem a les famílies i després d’una visita per conèixer-nos i fer una bona anamnesi, valorem el cas i l’orientem a oferir una un tipus d’atenció o un altre.
  • Per això, abans d’iniciar la intervenció és fonamental dur a terme una avaluació completa que efectuarà la nostra psicòloga a no ser que ja es disposi d’un informe previ d’un altre professional.
  • Duem a terme una avaluació, una diagnosi i elaborem un pla de treball personalitzat que permeti a cada alumne connectar amb les seves capacitats, fer conscient les seves fortaleses i així arribar al seu màxim potencial.
  • Valorem molt el treball multidisciplinari per poder treballar de manera íntegra amb l’alumne encabint i tenint en compte tots els aspectes que engloben la persona. És per això que ens coordinem amb els altres professionals del centre (psicòloga i/o logopeda) així com professionals externs necessaris (CDIAP, CSMIJ, escola, pares, etc).
  • Oferim la possibilitat d’atendre tan en grups reduïts com individualment, adaptant els materials i les activitats a la capacitat i ritme de cada alumne. Tant si es treballa de manera individualitzada com a nivell grupal, cada alumne atès per la psicopedagoga se li fa un seguiment individualitzat i se li prepara, com ja hem esmentat anteriorment, un pla d’intervenció per aconseguir els objectius plantejats; i així poder detectar si es donen millores en les dificultats que l’alumne presentava a l’inici.
  • Realitzem informes valoratius i evolutius si l’alumne (major d’edat) o família del menor ho demana i ho requereix.

Les nostres propostes:

Valors en la nostra metodologia de treball

És important establir un bon vincle entre terapeuta i alumne, fer-li veure que el seu treball i esforç és la base de la teràpia, remarcar les seves fortaleses i comptar sempre amb la seva opinió. Si l’alumne se sent part del procés això farà augmentar les seves ganes de treballar i amb això treballarem la seva motivació. La motivació és un dels aspectes principals a treballar en la reeducació, és molt important saber despertar en cadascú el motor que ens fa voler fer les coses ja que ens impulsarà a voler crèixer i millorar. No hem d’oblidar que cadascú té un procés d’adaptació diferent i que s’ha d’aprendre a valorar les passes que es vagin fent, per molt petites que siguin. Una manera de fer partícip a l’alumne d’aquest procés és marcar els objectius de la reeducació amb ell/a, que ell/a mateix vulgui assolir allò que estem treballant. El fet d’anar assolint aquells objectius que prèviament hem marcat va directament relacionat amb l’augment de la motivació personal i amb les ganes de seguir creixent. És essencial saber valorar l’esforç i no només el resultat final. L’organització és un punt fonamental a tractar, si aconseguim una bona planificació del temps d’estudi veurem incrementats els resultats que busquem. És molt important i té molts beneficis la realització d’un bon horari de treball, amb això aconseguirem un estalvi del temps destinat a l’estudi, fomentarem un bon hàbit, el nen/a aconseguirà optimitzar el seu temps i evitarem la improvisació a l’hora d’estudiar. Per a que aquest pla d’estudis funcioni és fonamental que sigui marcat amb l’alumne, que en sigui partícip i que vulgui comprometre’s en la tasca. Està demostrat que una bona organització augmenta la seguretat en un mateix. El treball en un ambient diferent i la implicació del nen/a o jove d’assistir a un lloc en el que hi ha un ambient de treball personalitzat ajuden a augmentar el compromís amb la tasca escolar.

Símptomes d’alerta: Quan és necessari fer reeducacions psicopedagògiques? 

  • Dificultats específiques de lectura o escriptura
  • Dificultats en la resolució de problemes matemàtics
  • Dificultats de càlcul mental
  • Dificultats d’atenció i concentració
  • Desmotivació davant els estudis i desmotivació pels resultats acadèmics que no van relacionats amb l’esforç  que fa l’alumne
  • Dificultats per estudiar o memoritzar temes
  • Dificultats per organitzar la informació, planificar i gestionar el temps d’estudi
  • Ansietat i inseguretat davant les tasques escolar

Coordinació de Parentalitat

COORDINACIÓ DE PARENTALITAT

És una nova intervenció, centrada en el/la menor, per a pares divorciades o en procés de separació amb fills i filles que es troben en risc, produït per l’exposició als conflictes presents entre els seus progenitors i immersos en el procés de divorci.

Crea un espai de comunicació entre els progenitors centrat en les necessitats dels fills i filles. Ajuda a reduir la conflictivitat millorant o recuperant la comunicació entre els progenitors en benefici dels fills i a implementar el pla de parentalitat aprovat pel Jutjat i, en cas de no haver-n’hi, a elaborar-ho conjuntament. 

L’objectiu principal de la coordinació de coparentalitat és ajudar a les famílies que han cronificat el conflicte derivat de la separació, a adquirir nous compromisos amb relació a la corresponsabilitat parental, en benefici del benestar i desenvolupament saludable dels fills i filles.

Mediació

MEDIACIÓ

Sigui familiar, civil, educativa o comunitària és una eina alternativa per a la gestió de conflictes, externs a l’àmbit judicial; és a dir, representa una alternativa creativa i econòmica a la resolució de disputes (ADR).

La mediació és un mètode de resolució de conflictes on les parts, de manera voluntària i amb l’ajuda d’un/a mediador/a imparcial, busquen una solució al problema.

Les característiques principals d’una mediació són:

  • La voluntarietat
  • La confidencialitat
  • La imparcialitat
  • La neutralitat

Els  objectius de la mediació són els següents:

  • Facilitar que s’estableixi una nova relació entre les parts en conflicte.
  • Augmentar el respecte i la confiança entre aquestes.
  • Corregir percepcions i informacions falses que es poden tenir vers el conflicte i les persones implicades.
  • Crear un marc que faciliti la comunicació entre les parts i la transformació del conflicte.

Psicología Forense

PSICOLOGIA FORENSE

La funció principal és assessorar els jutges i tribunals aportant els informes diagnòstics i proves psicològiques de totes les persones implicades, segons sigui la pregunta pericial en el procés d’intervenció familiar:  guarda i custòdia de menors, habilitats parentals, l’elecció del règim de visites, la impugnació de tuteles, i fins i tot, processos de nul·litat matrimonial.

       La pràctica de la pericial psicológica comprèn tres etapes:

  • La realització de la entrevista i l’exploració del cas.
  • L’emissió de l’informe per escrit, documento amb el qual el/la perito forense expressa la seva opinió experta i totalment objectiva i imparcial vers l’assumpte que li ha estat encomanat.
  • L’exposició, davant el Tribunal, de les conclussions de l’informe i respondre, davant les parts en litigi i altres agents jurídics, a les aclaracions que siguin necessàries al respecte.

ESTHER SEBASTIÁN

Psicopedagoga Col·legiada núm. 01593
Mediadora Civil, Familiar, Educativa i Comunitària 
Coordinadora de parentalitat
Psicòloga Col·legiada núm. 25429
 
Especialitzada en:
Informes psicològics pericials 
Trastorns de l’aprenentatge
Trastorns de la lectoescriptura
TDAH
Dislèxia
Autisme
Altes capacitats
» El privilegi d’una vida es convertir-se en qui ets realment»
Carl Jung

Contacte amb nosaltres per demanar cita

Si tens dubtes, respondrem tots els teus dubtes i t’assessorarem sobre quines teràpies s’adapten millor a les teves necessitats!