Què és la Psicopedagogia?
La reeducació psicopedagògica són intervencions personalitzades a alumnes, ja siguin d’infantil, primària o secundària, orientades a treballar les dificultats escolars d’aprenentatge vinculades a la presència d’algun trastorn específic com la dislèxia, la discalculia, el TDAH, …
Durant les sessions de reeducació es treballen molts aspectes que van directament relacionats amb la millora del rendiment escolar.
La reeducació psicopedagògica estimula diferents habilitats cognitives com: atenció, memòria, percepció, orientació temporal i visoespaial, llenguatge, raonament, metacognició, planificació, flexibilitat cognitiva, … Es basa en fomentar la generació d’estratègies i en el desenvolupament de recursos propis, a partir de les potencialitats de l’alumne, que permetin compensar i millorar les àrees on el rendiment és deficitari o millorable.
Comportarà una millora del rendiment acadèmic a mig-llarg termini. Estableix els seus objectius terapèutics basant-se en el perfil neuropsicològic del nen/a o jove. També és molt important tenir en compte les seves pròpies expectatives, així com les demandes dels pares.
Cal fer una diferenciació entre les reeducacions psicopedagògiques i el reforç escolar. El reforç escolar va dirigit a reforçar els continguts específics d’aquelles assignatures en les que l’alumne presenta dificultats.
Seria com un repàs o un reaprenentatge, donant més temps a l’estudiant o fent més pràctica d’exercicis perquè aconsegueixi assumir el contingut.
Aquest reforç el pot portar a terme una persona competent en la matèria, no fa falta que sigui un professional de l’educació; en canvi, les reeducacions psicopedagògiques van dirigides a assentar els requisits previs o les competències bàsiques per poder evolucionar favorablement en els aprenentatges.
Això s’aconsegueix donant eines per compensar les dificultats, fent estimulació cognitiva i partint d’un mètode multisensorial per utilitzar altres vies d’accés que permetin millorar les competències deficitàries. es necessari que aquestes reeducacions les realitzi el professional corresponent, és a dir, una psicopedagoga.
Psicopedagoga
HORARI D’ATENCIÓ
16:00-21:00
93 137 90 26
Què és la reeducació psicopedagògica?
És una disciplina que té part de psicologia i part d’educació, per tant engloba funcions d’ambdues. S’encarrega de treballar aquelles dificultats d’aprenentatge mostrades per persones amb un dèficit o una alteració en el seu desenvolupament. Mai deixem d’aprendre i per això les funcions de la psicopedagogia atén totes les etapes del desenvolupament, és a dir a totes les edats, tot i que a PsicoÀnima principalment ens centrarem sobretot en l’etapa escolar.
Com hem dit, la reeducació no es centra única i exclusivament en el desenvolupament acadèmic, sinó que també intervé en d’altres factors que treballen àrees presents en tota l’etapa escolar, àrees en les que l’alumne presenta més dificultats. Solen estar relacionades amb:
Què fa una Psicopedagoga?
La nostra metodologia de treball
Les nostres propostes:
Valors en la nostra metodologia de treball
És important establir un bon vincle entre terapeuta i alumne, fer-li veure que el seu treball i esforç és la base de la teràpia, remarcar les seves fortaleses i comptar sempre amb la seva opinió. Si l’alumne se sent part del procés això farà augmentar les seves ganes de treballar i amb això treballarem la seva motivació. La motivació és un dels aspectes principals a treballar en la reeducació, és molt important saber despertar en cadascú el motor que ens fa voler fer les coses ja que ens impulsarà a voler crèixer i millorar. No hem d’oblidar que cadascú té un procés d’adaptació diferent i que s’ha d’aprendre a valorar les passes que es vagin fent, per molt petites que siguin. Una manera de fer partícip a l’alumne d’aquest procés és marcar els objectius de la reeducació amb ell/a, que ell/a mateix vulgui assolir allò que estem treballant. El fet d’anar assolint aquells objectius que prèviament hem marcat va directament relacionat amb l’augment de la motivació personal i amb les ganes de seguir creixent. És essencial saber valorar l’esforç i no només el resultat final. L’organització és un punt fonamental a tractar, si aconseguim una bona planificació del temps d’estudi veurem incrementats els resultats que busquem. És molt important i té molts beneficis la realització d’un bon horari de treball, amb això aconseguirem un estalvi del temps destinat a l’estudi, fomentarem un bon hàbit, el nen/a aconseguirà optimitzar el seu temps i evitarem la improvisació a l’hora d’estudiar. Per a que aquest pla d’estudis funcioni és fonamental que sigui marcat amb l’alumne, que en sigui partícip i que vulgui comprometre’s en la tasca. Està demostrat que una bona organització augmenta la seguretat en un mateix. El treball en un ambient diferent i la implicació del nen/a o jove d’assistir a un lloc en el que hi ha un ambient de treball personalitzat ajuden a augmentar el compromís amb la tasca escolar.
Símptomes d’alerta: Quan és necessari fer reeducacions psicopedagògiques?
Coordinació de Parentalitat
COORDINACIÓ DE PARENTALITAT
És una nova intervenció, centrada en el/la menor, per a pares divorciades o en procés de separació amb fills i filles que es troben en risc, produït per l’exposició als conflictes presents entre els seus progenitors i immersos en el procés de divorci.
Crea un espai de comunicació entre els progenitors centrat en les necessitats dels fills i filles. Ajuda a reduir la conflictivitat millorant o recuperant la comunicació entre els progenitors en benefici dels fills i a implementar el pla de parentalitat aprovat pel Jutjat i, en cas de no haver-n’hi, a elaborar-ho conjuntament.
L’objectiu principal de la coordinació de coparentalitat és ajudar a les famílies que han cronificat el conflicte derivat de la separació, a adquirir nous compromisos amb relació a la corresponsabilitat parental, en benefici del benestar i desenvolupament saludable dels fills i filles.
Mediació
MEDIACIÓ
Sigui familiar, civil, educativa o comunitària és una eina alternativa per a la gestió de conflictes, externs a l’àmbit judicial; és a dir, representa una alternativa creativa i econòmica a la resolució de disputes (ADR).
La mediació és un mètode de resolució de conflictes on les parts, de manera voluntària i amb l’ajuda d’un/a mediador/a imparcial, busquen una solució al problema.
Les característiques principals d’una mediació són:
- La voluntarietat
- La confidencialitat
- La imparcialitat
- La neutralitat
Els objectius de la mediació són els següents:
- Facilitar que s’estableixi una nova relació entre les parts en conflicte.
- Augmentar el respecte i la confiança entre aquestes.
- Corregir percepcions i informacions falses que es poden tenir vers el conflicte i les persones implicades.
- Crear un marc que faciliti la comunicació entre les parts i la transformació del conflicte.
Psicología Forense
PSICOLOGIA FORENSE
La funció principal és assessorar els jutges i tribunals aportant els informes diagnòstics i proves psicològiques de totes les persones implicades, segons sigui la pregunta pericial en el procés d’intervenció familiar: guarda i custòdia de menors, habilitats parentals, l’elecció del règim de visites, la impugnació de tuteles, i fins i tot, processos de nul·litat matrimonial.
La pràctica de la pericial psicológica comprèn tres etapes:
- La realització de la entrevista i l’exploració del cas.
- L’emissió de l’informe per escrit, documento amb el qual el/la perito forense expressa la seva opinió experta i totalment objectiva i imparcial vers l’assumpte que li ha estat encomanat.
- L’exposició, davant el Tribunal, de les conclussions de l’informe i respondre, davant les parts en litigi i altres agents jurídics, a les aclaracions que siguin necessàries al respecte.